Проект Включващо обучение
ЗА ПРОЕКТА
ЦЕЛИ
НА ПРОЕКТА
Обща
цел
Да се осигури подкрепяща среда за равен достъп до образование и за отваряне на
образователната система с оглед осъществяването на включващо обучение.
Специфични
цели
• Ранно откриване на деца, застрашени от обучителни трудности, и успешното им
включване в предучилищното и училищното образование, успешна социализация и
интеграция.
• Повишаване на ролята на общообразователните училища за изграждане на
приобщаваща образователна среда и за осъществяване на качествено образование,
съобразено с индивидуалните потребности на всеки ученик.
• Повишаване на капацитета на специалните училища за деца със сензорни
увреждания с оглед изграждането на функционален модел на работа за подкрепа на
включващото обучение на деца и ученици със сензорни увреждания.
• Изграждане на нов модел на организация и функциониране на училищата за деца с
умствена изостаналост от интернатен тип.
• Създаване на положителни нагласи в училищната и родителската общност към
включващото обучение за постигане на интеграционен ефект.
ЦЕЛЕВА
ГРУПА
• Деца от 3 до 7 години, застрашени от обучителни трудности.
• Ученици със специални образователни потребности.
• Специалисти с педагогически функции (психолози, логопеди, рехабилитатори на
слуха и говора), осъществяващи ресурсно подпомагане
• Директори, учители, педагогически съветници, родители на децата и учениците
от целевите групи
•
Дейност 2
Осигуряване на условия
и подкрепа за преход от интегрирано към включващо обучение в пилотни
общообразователни училища
Поддейности
• Разработване на критерии и избор на училища, в които ще се изгради пилотен
модел за преход от интегрирано към включващо обучение.
• Оборудване на ресурсните кабинети в училищата с необходимите материали,
техника и апаратура.
• Осигуряване на образователни специализирани софтуерни продукти за обучението
на децата и учениците с различни видове увреждания и нарушения.
• Разработване на методика за оценка на образователните потребности на децата и
учениците с увреждания и на ръководство за работата на училищните екипи с цел
изготвяне на индивидуални образователни програми.
• Обучение на психолозите от училищните екипи в 84-те пилотни училища за екипна
работа и изготвяне на рамка на образователна програма.
• Подбор и назначаване на екип от специалисти за осъществяване на включващото
обучение – до 6 души: ресурсни учители, психолог, логопед, учител за работа с
деца със зрителни затруднения, учител за работа с деца със слухови увреждания.
• Разработване на визия за статута и функциите на ресурсните центровете и на
логопедичните центрове в контекста на приобщаващото образование.
Проект Мамо, татко, заповядайте в училище!
Договор №БС – 33.10-001/29.06.2012 г.
Име на проект: Мамо, татко, заповядайте в училище!
Бенефициент: РИО-Търговище
Партньори: Основно училище „Климент Охридски”, гр. Попово
Прогимназия „Академик Даки Йорданов”, гр. Омуртаг
Основно училище „Антон Страшимиров”, с. Светлен
Проектът е насочен към 484 ромски ученици и 300
родители. Той ще подпомогне адаптирането на 117 ромски ученици, обучавани
до сега в сегрегирани училища и живеещи в ромски селища, в новите 4 приемни
училища – трите партньорски училища и Трето ОУ „П. Р. Славейков”, гр. Търговище.
Училищата-участници ще разработят програми за
приобщаване на ромските родители към училищния живот и в хода на проекта ще
работят по тях. Общото ще бъде: изградени клубове за партньорства с родителите;
заменяне на традиционните родителски срещи с двустранни гостувания в
неформална обстановка; изработването с общи усилия на училищни кътове за лятна
работа.
Дейностите с мотивиращ ефект ще присъстват в
разработена на експертно ниво регионална „Програма за приобщаване на родителите
– роми към образователния процес”. Тя ще бъде база за разработването на
стратегии от всички училища в областта.
В началото на проекта ще се изготвят и проведат
тестове за диагностика на учениците, постъпили в приемни училища.
В 3 етапа ще се осъществи външно оценяване от
РИО. То ще оценява напредъка и ще набелязва мерки за подобряване на
резултати.
Ще се разработят методически материали за работа
с изоставащи ученици - билингви с акцент овладяване на българския език. С тях
ще се работи допълнително през лятото в смесени групи от ученици от трите
етноса.
В края на проекта методическите разработки ще бъдат
издадени като пособие и разпространени за ползване в училищата от областта.
Провеждането на конференция за представяне на добри
практики в работата по десегрегирането на ромските деца с участието на всички
директори от областта и на общински и областни представители ще бъде
финал на проекта.
Основна цел:
Интеграция на ромските деца и ученици, идващи от
сегрегирани училища и/или от изцяло ромски селища от различни общини на област
Търговище, в мултиетническата среда на приемните училища чрез допълнителна
подкрепа и създаване на условия за равен достъп до качествено образование.
Специфични цели:
1.Създаване на благоприятна учебна среда в приемните
училища за пълноценно интегриране на децата и учениците от ромски произход;
2.Допълнителна подкрепа за ромските деца и ученици в
овладяването на българския език;
3.Увеличаване мотивацията на родителите на ромските
деца и ученици за подпомагане и подкрепа на децата им в учебния процес и извън
него, чрез включването им в мотивиращи дейности и засилване на присъствието им
в училище;
4.Създаване на условия за обмен на училищни практики в
мултиетническа среда за подпомагане процеса на намиране на решения по въпроси
на образователната интеграция и промяна на обществените нагласи в посока към
по-голяма толерантност спрямо децата от малцинствените етнически групи.
Основната и специфичните цели на проектното
предложение съответстват на общите и специфични цели от Насоките за
кандидатстване на КП 33.10-2012 и отразяват регионалните проблеми при
образователната интеграция на ромските ученици. Заложената поредица от
дейности по проекта е ориентирана към постигане на основната цел.
Дейности:
1. Извършване на подготвителни дейности.
2. „Нашето ново училище”.
3. Подкрепа на изоставащи с учебния материал
ученици от етническите малцинства за адаптиране към учебния процес.
4. „Родители, заповядайте в училище!”
5. Разработване на регионална „Програма за
приобщаване на родителите – роми към образователния процес и засилване на
участието им в училищния живот”
6. Конференция за представяне на добри практики
в работата по десегрегирането и адаптацията на ромските деца в училищата.
7. Дейности за информиране и публичност на
проекта.
Успешната реализация на проекта ще
подпомогне стартиралите процеси на интеграция на ромските ученици в
региона чрез засилване на интереса им към учебния процес, ще допринесе за
увеличаване на мотивацията на родителите за по-активно участие в училищния
живот.
Очакванията са реализирането на проекта
да окаже трайно въздействие върху целевите групи, а широкият териториален
обхват и публичност са предпоставка за мултиплициране на
постигнатия ефект.
Проект "Пъстра етноплетеница"
На
09.11. 2011г. в актовата зала на Трето основно училище „П.Р. Славейков” гр.
Търговище бе представен проекта „Пъстра
етноплетеница”, който се реализира с финансовата подкрепа на Центъра за
образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства към
Министерство на образованието, младежта и науката.
Основната
цел е свързана със създаване на условия за съхранение на етническата
самобитност на учениците на фона на общонационалната българска култура.
В рамките на проекта се създават пет
клуба, които обхващат 75 ученици.
Чрез
създаването на разнообразни извънкласни
форми на обучение, екскурзии, срещи с родители, изложба и хепънинг екипа,
реализиращ проекта си е поставил задачи свързани с интегриране и съхраняване на
етнокултурната идентичност на учениците. По този начин се очаква културното
многообразие да се превърне в източник и фактор за междукултурно
сътрудничество на подрастващите,
осъществявано в атмосфера на
толерантност и разбирателство.
Партниращи
организации са ОУ „Христо Ботев” с. Зелена Морава, ОДК – Търговище и Сдружение
„Клуб на нестопанските организации”
Проектът
се реализира с бюджет в размер на 11 986лв.